Wandeling door de polders van Schipluiden

 

Deze wandeling loopt rond de Duifpolder, langs de jachthaven van Schipluiden met molen Korpershoek en de Vlietlanden. De Vlietlanden is een veengebied dat nooit is ingepolderd. De bodem is daardoor niet ingeklonken. Daardoor ligt het gebied hoger dan de omringende polders.

Hoeve Bouwlust
Op deze zonnige dag rij ik naar Maasland en parkeer mijn auto bij Hoeve Bouwlust. Voordat ik met de wandeling start, loop ik een rondje over het erf en neem ik even een kijkje in de koeienstal. De koeien zien er tevreden uit en zijn rustig hooi aan het eten. Buiten zie ik wat varkens en kippen rondscharrelen. Altijd leuk om op een boerderij rond te lopen! 

Jachthaven Schipluiden
Het beginpunt van de wandeling is even zoeken. Ik loop eerst 1,5 km naar rechts maar dat blijkt later niet de goede kant op te zijn. Gelukkig vind ik al snel de route met behulp van de knooppunten. De eerste paar kilometers loop ik langs een fietspad. Dit stuk van de route is een beetje saai. Er staan wel mooie boerderijen en ik kom wat lammetjes tegen maar verder is het een heel lang recht stuk voordat ik bij de jachthaven van Schipluiden kom.


Graskade langs Vlaardingse Vaart
Na de jachthaven passeer ik de trambrug over de Vlaardingse Vaart. Dit was een brugverbinding waar vroeger stoomtrams van de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij reden die groenten uit het Westland vervoerden naar Delft. Vervolgens loop ik over een graskade langs de Vlaardingse Vaart. Super lekker om met dit mooie weer langs het water te lopen! Langs de kade staan mooie oude boerderijen. Af en toe moet ik door een klaphekje en loop zo over stukjes privé terrein. 

Vlaardingse Vaart

Vlietlanden
Na de graskade loop ik over een smal fietspad met mooie uitzichten over de Vlietlanden. Af en toe vaart er een bootje langs. Het laatste stuk van de route gaat voor een groot deel ook weer over een graskade met aan de ene kant de polder en de andere kant water. Hier staan weer schattige lammetjes die van deze wandeling een echte lentewandeling maken.


Praktische informatie over deze wandeling:
De route is aangegeven met wandelknooppunten en te vinden op https://www.route.nl/wandelroute/1269310/wandelen-door-de-polders-van-schipluiden
Afstand: 9 km
Begin- en eindpunt: Kaas& Zuivel Boerderij Van Winden, Gaagweg 36, Schipluiden of vanaf Hoeve Bouwlust te Maasland (vlakbij knooppunt 22).
Koffiestop☕🍰/lunchplek🍞: Hoeve Bouwlust, Oostgaag 31, Maasland.https://hoevebouwlust.nl/
Verwondermoment🌄: de vele lammetjes op de dijk.






Reacties

Populaire posts van deze blog

Trage tocht De Pan

Soest - Natuurpad Korte Duinen

Landgoed Beerschoten, Houdringe en het Panbos