Landgoedwandeling Leidschendam-Voorburg

 


Voorburg is gelegen op een strandwal. In de middeleeuwen werd hierop het centrum van Voorburg gesticht en vanaf de 17e eeuw werden op de flanken van de strandwal buitenplaatsen aangelegd. De eigenaren van deze buitenplaatsen hadden hun hoofdverblijf in de omliggende steden. 

Park Sytwende en molen De Vlieger
Het is eindelijk gaan sneeuwen en besluit naar Voorburg te gaan om daar een wandeling langs de landgoederen en buitenplaatsen te maken .De hoeveelheid sneeuw valt een beetje tegen maar het is genoeg om alles wit te kleuren. Ik start de wandeling bij het Park Sytwende. Dit park is in 2007 aangelegd boven de gelijknamige tunnel. Ik rij vaak met de auto door de Sytwendetunnel dus ik vind het erg leuk om ook eens door het park erboven te lopen. Na een korte wandeling door het park kom ik bij molen de Vlieger. Molen de Vlieger is een poldermolen uit 1621 gelegen in het polderlandschap Essesteijn. molendevlieger.nl Ik geniet van het kleine stukje wit polderlandschap.


Landgoed Middenburg/Sonnenburgh
Vervolgens loop ik door het mooie Voorburg en kom uit bij  het park Middenburg/Sonnenburgh. Voor mij zie ik het prachtige witte landhuis Middenburg liggen. Ik loop een rondje rondom het landhuis en volg daarna weer de route. 


Ik loop langs Brasserie De Koepel dat vroeger de orangerie was van buitenplaats Vreugd & Rust. De buitenplaats was in bezit van de koninklijke familie. In de sneeuw is het een erg mooi plaatje. 

Markt en Forum Hadriani
Ik zie dat er markt is en besluit een broodje haring met uitjes te kopen. Ik ben net op tijd want ze zijn de viskraam al aan het schoonmaken. Met mijn broodje haring in de hand loop ik de winkelstraat van Voorburg (de Herenstraat) in. De winkels zijn allemaal dicht vanwege de "lock down". Een erg triest beeld zo'n lege winkelstraat op zaterdagmiddag. Ik loop onder het spoor door en via een mooie woonwijk kom ik uit bij het park Arentsburgh. Vroeger lag hier de Romeinse stad Forum Hadriani. In het park staan verschillende informatieborden over deze Romeinse stad. Ik vind het erg bijzonder dat zo lang geleden hier al mensen woonden.

De Vliet
Via een mooie ophaalbrug ga ik de Vliet over en loop vervolgens langs de Vliet weer terug richting het centrum van Voorburg. Ik heb een heel mooi uitzicht over de verschillende landgoederen die aan de Vliet liggen. Ook het Huygensmuseum Hofwijck is een plaatje in de sneeuw. Terwijl ik foto's maak, spreekt een man mij aan en zegt dat hij net foto's heeft genomen met zijn drone. Hij laat de foto's van het Huygensmuseum in de sneeuw zien. Een erg mooi plaatje van boven! 
Het wordt inmiddels al donker dus ik moet doorlopen om voor het donker terug te zijn. Ik vervolg de route langs de Vliet en kom bij het landgoed Vreugd& Rust. Vanaf daar loop ik terug naar station Voorburg om de trein naar huis te nemen. Jammergenoeg werd het te donker om de hele route af te maken.




Praktische informatie over deze wandeling:
Afstand: 10km (ook in te korten tot 5km).
Begin-en eindpunt: station Voorburg (zelf ben ik gestart bij tramhalte Oosteinde in Voorburg).
Koffiestop☕🍰/lunchplek🍞: in het centrum van Voorburg zijn genoeg restaurantjes.
Verwondermoment🌄: de landgoederen in de sneeuw.







Reacties

Populaire posts van deze blog

Trage tocht De Pan

Soest - Natuurpad Korte Duinen

Landgoed Beerschoten, Houdringe en het Panbos