Trage tocht De Pan

 

Het Panbos in Katwijk was vroeger het jachtgebied van de Heren van Persijn uit Wassenaar. De route loopt door het Panbos en door de open duinen van Berkheide. Onderweg kom je een stuk tankmuur tegen.

Panbos
Vandaag is het mooi wandelweer. Wel koud maar gelukkig schijnt ook de zon.  Ik rij naar het Panbos en heb geluk dat ik nog een parkeerplek kan vinden want het is al erg druk. Ik koop eerst een toegangskaartje bij de kaartautomaat. Bij de ingang van het bos sla ik meteen links af. Ik loop over een houten brug en kom enkele bunkers tegen. Ik loop vervolgens langs de tankmuur. De muur ziet er indrukwekkend uit. De route loopt verder door het bos en langs een vijver. Ik zie een heleboel eenden zwemmen die meteen naar de kant komen om te kijken of er wat te eten is. Ik loop door en kom via een klaphek op een schelpenpad dat langs een kanaal loopt. Het kanaal is bevroren waardoor het een mooi winters plaatje is.

Berkheide
Na het kanaal loop ik via een klaphek het duingebied Berkheide in. Ik loop over een schelpenpad langs een plas. Vervolgens volg ik het schelpenpad richting Wassenaar door open duin. Ik loop een stuk langs een langgerekte plas met veel vogels. Ik zie daar ook een observatiescherm en ga daar even een kijkje nemen. Ik zie heel veel vogels boven de plas vliegen. Een prachtig gezicht!


Strand
Ik loop nog een stukje door de duinen en besluit een stuk over het strand te lopen richting Katwijk. Op het strand is het heel druk met wandelaars (wat moet je anders dan wandelen in Coronatijd). Het lijkt wel de Wandel- 4daagse. Na het stukje strand neem ik de eerste strandafgang om weer terug te lopen. Via de duinen loop ik weer richting het Panbos. 


Praktische informatie over deze wandeling:
Afstand: 11km (door toevoegen stukje over het strand 12,5km).
Begin- en eindpunt: ingang Pan van Persijn, Wassenaarseweg 152, 2223 LA Katwijk.
Koffiestop☕🍰/lunchplek🍞: Restaurant Panbos, Wassenaarseweg 154, Katwijk. Open voor take away.
Verwondermoment🌄: de Atlantikwall.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Soest - Natuurpad Korte Duinen

Landgoed Beerschoten, Houdringe en het Panbos