Buytenparkroute - Zoetermeer

 

Het Buytenpark bestaat uit het ruige en heuvelachtige westelijk deel en het parkachtige oostelijk deel. De Galloway runderen, Exmoor pony's en Drentse heideschapen voorkomen dat het westelijk deel dichtgroeit. Het is een heuvelachtig gebied met houtwallen en waterpartijen.

Westelijk deel van Buytenpark
Vanaf Top Zoetermeer-Westerpark loop ik via een tunneltje richting Buytenpark. Al snel kom ik de Galloway runderen tegen. Ze staan achter een afrastering dus ik kan ze niet zo goed fotograferen. Naast zwarte runderen, loopt er ook een witharig rund rond. Ik vind het prachtige beesten en kan er lang naar blijven kijken. Ik loop via een mooi kronkelend pad een heuvel op en heb vandaar een heel mooi uitzicht over de polder en waterpartij. Ook zie ik Den Haag en Leiden in de verte liggen. Als ik de heuvel afloop, zie ik de Exmoor pony's achter elkaar het pad op lopen. Een heel mooi gezicht. Er lopen ook Drentse heideschapen maar die ben ik niet tegengekomen.


Oostelijk deel van Buytenpark
Ik loop een stukje langs het water en de Meerpolder en neem dan aan het eind rechts het polderpad (een fietspad bij knooppunt 64). Ik loop het park uit en ga door een tunnel onder de weg door en kom uit in een woonwijk. Dit is een wat minder mooi stukje maar gelukkig kom ik al snel bij het Westerpark. Het is een aanrader om de wandeling te verlengen met een rondje door het Westerpark en daar de natuurtuin te bezoeken. Vooral in het voorjaar is het daar heel mooi.


Praktische informatie over deze wandeling:
De route is aangegeven met wandelknooppunten en te vinden op:https://www.toproutenetwerk.nl/alle-tops/zoetermeer-westerpark/buytenparkroute.html
Afstand: 7,8 km
Begin- en eindpunt: Top Zoetermeer-Westerpark
Koffiestop☕🍰/lunchplek🍞: Hoeve Kromwijk, Voorweg 133, Zoetermeer 
https://hoevekromwijk.nl/  en bowling&recreatiecentrum Westerpark, Heuvelweg 4, Zoetermeer  http://www.bowlingwesterpark.nl/restaurants/
Verwondermoment🌄: de Exmoor pony's.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Trage tocht De Pan

Soest - Natuurpad Korte Duinen

Landgoed Beerschoten, Houdringe en het Panbos