Wandelen door historisch Warmond



Op de plek van Huys te Warmont stond ooit een middeleeuwse burcht, maar die werd diverse keren verwoest. Het huis dat er nu staat dateert uit de 18e eeuw. Op het landgoed groeien oude taxusbomen en moerascipressen.

Huys te Warmont
Vanaf de parkeerplaats bij Huys te Warmont loop ik een mooie statige bomenlaan in. Ik kan op het landgoed de rode paaltjes volgen dus dat is makkelijk. Aan het eind van de bomenlaan kom ik uit bij een mooi polderlandschap met in de verte een molen. Ik loop langs de polder en zie Huys te Warmont al liggen. Ik maak een paar foto's van het landhuis en loop verder over het mooie landgoed. Na ongeveer een uurtje wandelen kom ik weer bij de parkeerplaats en loop richting het centrum van Warmond. Onderweg passeer ik een ruïnekerk met hele oude grafstenen. In het oude centrum van Warmond staat het huis van de schilder Jan Steen, die van 1656 tot 1660 hier woonde. Erg bijzonder om daar langs te lopen.

Koudenhoorn
Ik steek een brug over en kom op het eiland Koudenhoorn en loop langs het water verder totdat ik bij een klaphek kom. Daar begint het stiltegebied. Het is er erg drassig. Gelukkig heb ik mijn hoge wandelschoenen aan zodat ik makkelijk door de modder kan lopen. Na een tijdje wordt het wel heel modderig en besluit ik terug te lopen. Wel erg jammer want dit stukje natuur is heel mooi met prachtige uitzichten over het water. Na een rondje over het eiland kom ik weer bij de brug uit en loop de dorpsstraat van Warmond in. 

Dorpsplein
Het pleintje met de oude dorpspomp, het Oude Raadhuis en een voormalige school ziet er met de kerstversiering en een stalletje met glühwein erg gezellig uit.
Via een ophaalbruggetje aan het eind van de dorpsstraat kom ik weer op het landgoed van Huys te Warmont.


Praktische informatie over deze wandeling:
Wandeling van het Zuid-Hollands Landschap. De route is te downloaden:
Afstand: 8,5 km 
Begin- en eindpunt: parkeerplaats Huys te Warmont, Herenweg 139, 2361 EV Warmond.
Koffiestop☕🍰/lunchplek🍞: Brasserie Coazy, Koudenhoorn 3, Warmond.
Verwondermoment🌄: mooie uitzichten over de polder en het water.


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Trage tocht De Pan

Soest - Natuurpad Korte Duinen

Landgoed Beerschoten, Houdringe en het Panbos