Wandeling De Horsten en Duivenvoorde

 

Deze route voert helemaal rond door het gebied van de Horsten. De Horsten bestaat uit drie buitenplaatsen: de Eikenhorst, Ter Horst en Raaphorst. Duivenvoorde is een buitenplaats met een statig kasteel in de vorm van een omgracht edelmanshuis (van 13-eeuwse toren tot 17e eeuws kasteel).

De Horsten
Vandaag is het mooi herfstweer dus ik heb super veel zin in een mooie herfstwandeling. Vanaf de parkeerplaats kom ik al snel een richtingaanwijzer tegen waarop drie wandelroutes staan aangegeven. Ik kies voor de langste wandeling van 7,5km en sla linksaf het bos in. Ik sta al snel stil om een foto te maken van het mooie bospad. Mensen achter mij blijven geduldig wachten en zeggen dat ze alle tijd hebben. Dat is fijn want het duurt toch even voordat ik een mooie foto heb gemaakt. Het pad komt uit bij een beekje met een mooi bruggetje. Ik loop langs het water en vervolgens over mooie bomenlanen. Het licht van de zon schijnt subtiel door de bomen heen.

Na een tijdje zie ik nergens meer rode paaltjes en loop ik het bospad heen en weer. Ik pak mijn telefoon erbij om het kaartje van De Horsten te bekijken. Aan de hand van de andere aangegeven routes denk ik te weten welke kant ik op moet. Ik sla een bospad naar links in en kom gelukkig weer een rood paaltje tegen. Wat ben ik blij dat ik weer op de route ben!


Landgoed Duivenvoorde
Ik loop verder over een smal bospad en kom uit bij het oude jachthuis en de oude stal uit 1701. Het ziet er allemaal een beetje vervallen uit. Ik volg het water en kom uit bij de tweede ingang van het landgoed. Vanaf daar loop ik via een tunnel onder het spoor door en kom ik na een kwartiertje lopen bij landgoed Duivenvoorde. Het is hier veel rustiger dan in De Horsten en kan dan ook rustig genieten van de mooie uitzichten op het kasteel. Ik kom zelfs een leeg bankje in de zon tegen waar ik eventjes kan zitten. De perfecte plek voor een lunch met uitzicht over de weilanden.


Seringenberg en vijver
Ik loop een rondje over landgoed Duivenvoorde en neem dezelfde weg terug naar De Horsten. Weer loop ik door een mooie beukenlaan en kom uit op een pad dwars door de weilanden met aan weerszijden knotwilgen. Na wat bospaden kom ik uit bij de Seringenberg. In verband met corona kan ik de Seringenberg niet op en moet ik het mooie uitzicht dit keer missen. Ik loop verder langs een weiland en kom via een mooi bospad bij een vijver. Vanaf de vijver loop ik door het bos verder naar de parkeerplaats.


Praktische informatie over deze wandeling:
Wandeling De Horsten aangegeven met rode paaltjes + wandeling over landgoed Duivenvoorde.
Voor toegang tot De Horsten is een toegangskaartje nodig (1 euro). Hetzelfde geldt voor landgoed Duivenvoorde. Bij de ingang van beide landgoederen is een kaartautomaat. 
Afstand: rode route De Horsten 7,5km. Duivenvoorde + 3km. Er is ook een route van 4km en 1,7km.
Begin- en eindpunt: ingang Papeweg 36 in Wassenaar.
Koffiestop☕🍰/lunchplek🍞: Theepaviljoen De Horsten.
Verwondermoment🌄: de statige beukenlanen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Trage tocht De Pan

Soest - Natuurpad Korte Duinen

Landgoed Beerschoten, Houdringe en het Panbos