"Hoogtepunten van de Kaapse bossen"



De Kaapse bossen liggen bij Doorn, midden in het Nationaal Park de Utrechtse Heuvelrug. Een glooiend bosgebied met brede beukenlanen en slingerende bospaadjes. De route loopt over landgoed Sandenburg, langs het recreatieterrein het Doornse gat en door de Kaapse bossen. Er is tijdens deze wandeling veel te zien. Je loopt langs boswallen, landhuis de Ruiterberg, de Doornse kei en uitzichttoren De Kaap.

Vandaag ga ik een mooie wandeling maken door de Kaapse bossen en heb als doel veel mooie paddenstoelen te fotograferen. De parkeerplaats was helemaal vol maar gelukkig ging er net iemand weg waardoor ik een mooi plekje had om te parkeren. Dat is geluk hebben! Ik moet even zoeken waar de wandeling start, maar zie al snel een blauw paaltje. Ik moet de weg oversteken en loop zo landgoed Sandenburg in waar ik over mooie brede beukenlanen loop. Ik kom al snel de eerste paddenstoelen tegen. Iemand vraagt aan mij of de paddenstoelen eetbaar zijn die ik op dat moment fotografeer. Daar weet ik jammergenoeg geen antwoord op.
Porseleinzwam
Na landgoed Sandenburg steek ik een drukke weg over en kom zo bij het Doornse gat. Dit blijkt een recreatieterrein te zijn, gelegen in een voormalige zandafgraving. Ik hoor het geluid van kinderen al vanuit de verte. Dit is niet een stukje om rustig te wandelen. Het is wel leuk dat de route bovenlangs het recreatieterrein loopt. Vandaar heb ik een mooi uitzicht over het gebied. Het pad loopt omhoog en komt uit bij een stukje zandvlakte. Daar loop ik omhoog en kom zo bij de Kaapse bossen. Weer zie ik hele mooi paddenstoelen. Paddenstoelen fotograferen vind ik best lastig want ik moet steeds bukken en bijna op de grond gaan liggen om een goede foto te maken.
Grote Parasolzwam
Het stuk door de Kaapse bossen is erg mooi, vooral met al die herfstkleuren. Het valt me op dat het erg druk is in het bos, veel gezinnen met kinderen. Waarschijnlijk omdat het nu herfstvakantie is en we in een halve lock-down zitten vanwege corona. Ik kom langs landgoed de Ruiterberg, het landhuis uit 1950 is in Delftse schoolstijl gebouwd. Het poortgebouw is erg mooi!
Landhuis De Ruiterberg met het poortgebouw
Ik loop verder over de slingerende paadjes en kom langs uitzichttoren De Kaap. Ik besluit niet naar boven te gaan want het is best druk en heb geen mondkapje bij me. Een reden om nog eens terug te gaan. Een stukje na de uitzichttoren zie ik vanuit de verte hele grote rode paddenstoelen en veel mensen foto's maken. Ik besluit ook even te gaan kijken en zie een hele mooie vliegenzwam. Eindelijk gevonden!
Vliegenzwam
De route loopt vervolgens langs de Doornse kei (een zwerfkei die op een sokkel is gezet). Na een tijdje doorlopen, kom ik bij Chalet Helenaheuvel. Daar ga ik op een bankje zitten om wat te drinken en te eten. Na een pauze van 10 minuten loop ik door en kom langs een stuk heide. Het laatste deel van de route loopt weer door mooie bossen. 

Praktische informatie over deze wandeling:
Wandeling "Hoogtepunten van de Kaapse bossen "https://www.natuurmonumenten.nl/natuurgebieden/kaapse-bossen/route/wandelroute-hoogtepunten-kaapse-bossen-doorn
Afstand: 9km
Begin- en eindpunt: parkeerplaats Groene Entree Kaapse bossen, Maarsbergseweg 1, te Doorn.
Koffiestop☕🍰/lunchplek🍞: Chalet Helenaheuvel https://helenaheuvel.nl/
Verwondermoment🌄: de vele mooie paddenstoelen.


















Reacties

Populaire posts van deze blog

Trage tocht De Pan

Soest - Natuurpad Korte Duinen

Landgoed Beerschoten, Houdringe en het Panbos