Wandeling door Park Cronesteyn


Deze wandeling loopt door Park Cronesteyn. Het is het grootste park van Leiden (90 hectare) en dankt haar naam aan het inmiddels verdwenen Kasteel Cronesteyn. Het park heeft een mooi oud cultuurlandschap en veel verschillende planten en dieren. De wandeling loopt door moerastuinen, bossen, grienden en de polder met weilanden en sloten.


Park Cronesteyn ken ik niet terwijl ik vaak in Leiden kom dus het is tijd om dit park eens te ontdekken.Vanaf de Tuin van de Smid loop ik over het Houtwalpad. Dit is een oude weg met aan weerszijden knotwilgen. Een leuk paadje met uitzicht over de weilanden. Nadat ik over een bruggetje ben gelopen, kom ik in het landgoedbos. De bomen staan hier dicht op elkaar. Al snel kom ik bij de slotgracht van Kasteel Cronesteyn. Leuk dat de slotgracht nog goed te zien is. 

Vervolgens loop ik een stukje langs de Vliet en kom uit bij Schans Lammen. Hier hadden de Spanjaarden zich verschanst tijdens de 80-jarige oorlog. In 1574 werden zij door de Watergeuzen verdreven en was Leiden ontzet. Hier schijnt de weesjongen Cornelis Jopperszoon de ketel met hutspot te hebben gevonden. Op 3 oktober (Leidens ontzet) eten Leidenaren nog steeds hutspot. Vanaf Schans Lammen volg ik het knottenpad langs de Knotterpolder en kom ik uiteindelijk uit bij de moerastuinen. Hier loop ik via mooie paadjes en bruggetjes over de eilandjes.

Uitzicht over de Knotterpolder

Dit deel van het park is nu het laagste punt van de polder waardoor de grond hier nat is. Ik loop verder over het boerenpad en kom via een bruggetje op het bessenlaantje. Er is jammergenoeg nog geen bes te bekennen. September schijnt de beste maand te zijn om terug te komen. Ik loop het bessenlaantje uit en kom op het polderpad. Daar zie ik vanaf de brug een zwanenfamilie rustig zwemmen. Zwanen vind ik altijd mooi om te zien. Het laatste stukje van de route loop ik door het Reigerbos. Elk jaar komen de reigers hier terug om een nest te bouwen. Sinds kort broeden er ook een paar lepelaars in het bos. 


Praktische informatie over deze wandeling:
http://www.polderparkcronesteyn.nl/Folder%20Cronesteyn.pdf
Wandeling door Polderpark Cronesteyn
Afstand: 4,5km
Begin- en eindpunt: theehuis De tuin van de Smid, Park Cronesteyn, Polderpad 8, 2322 LB Leiden of een van de ingangen van het park.
Koffiestop🍰/lunchplek🍞: de tuin van de Smid.https://www.detuinvandesmid.nl/
Verwondermoment🌄: het gevarieerde landschap (polderland, bos, moerastuin).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Trage tocht De Pan

Soest - Natuurpad Korte Duinen

Landgoed Beerschoten, Houdringe en het Panbos