Top Zoetermeer - Westerparkroute


Het Westerpark is 225 hectare groot en ligt aan de rand van Zoetermeer. Het bestaat uit bos, graslanden met wilde bloemen, boomsingels en eilandjes gelegen in slingerende waterpartijen met wuivende rietkragen. Er is ook een natuurtuin. In de natuurtuin zijn verschillende landschappen aangelegd zoals een polder, een griend, akkertjes en een sawa.


Vanmiddag ga ik wandelen in het Westerpark bij Zoetermeer. Mijn auto parkeer ik bij bowling- en recreatiecentrum Westerpark. Vanaf daar is het een paar minuten lopen naar het begin van de route. De route is aangegeven door middel van rode paaltjes. Via een grasveld kom ik bij een waterpartij. Daar volg ik het slingerende pad langs het water en loop ik verder door het bos. Na een kwartiertje lopen kom ik bij de Natuurtuin. Ik ben erg benieuwd en loop via een ophaalbrug de Natuurtuin in. Er loopt een pad over een dijkje met overal bloeiende wilde margrieten. Ik word er helemaal blij van. Ik loop door verschillende landschappen. In de polder zorgen twee molentjes voor de goede waterstand. Hier loop ik over graspaden met aan weerszijden van het pad bloeiende bloemen. Op een ander moment loop ik over houten vlonders tussen de rietkragen. 

De Natuurtuin
Na de natuurtuin volg ik verder de rode paaltjes en loop ik weer langs mooie waterpartijen. Ik geniet van de prachtige uitzichten. De route is goed aangegeven maar ik moet wel opletten want soms staat een paaltje tussen de bloemen of struiken en is daardoor niet goed zichtbaar. Zo zie ik gelukkig net op tijd dat ik een graspad moet volgen. Dit is een heel mooi pad met veel wilde bloemen aan de randen. Na veel slingerende paadjes, gedeeltelijk door bos, kom ik weer bij het beginpunt.

Graspad

Praktische informatie over deze wandeling:
Westerparkroute
https://www.toproutenetwerk.nl/alle-tops/zoetermeer-westerpark.html
Begin- en eindpunt: Top Zoetermeer (Westerpark)
Afstand: 3,8 km
Koffiestop🍰 /lunchplek🍞: bowling- en recreatiecentrum Westerpark. http://www.bowlingwesterpark.nl/serre-terras/
Verwondermoment🌄: de natuurtuin. https://www.zoetermeer.nl/vrije-tijd/natuurtuin_46880/

Reacties

Populaire posts van deze blog

Trage tocht De Pan

Soest - Natuurpad Korte Duinen

Landgoed Beerschoten, Houdringe en het Panbos