Groene Wissel Voorschoten


Deze wandeling loopt door het Park Rosenburgh in Voorschoten en landgoed de Horsten met de Seringenberg ( 20 meter hoog). Het landgoed de Horsten bestaat uit de historische buitenplaatsen: Eikenhorst, Ter Horst en Raaphorst. Prins Frederik der Nederlanden (1797 -1881), de tweede zoon van Willem I, kocht in 1838 de landgoederen Raaphorst en Ter Horst en in 1846 Eikenhorst. 

Vandaag start ik bij station Voorschoten voor een wandeling van 13km. De eerste 1,5 km loop ik op een fietspad naast het spoor. Het valt me op hoeveel fietsers er op pad zijn. Iedereen wil toch even naar buiten in Coronatijd. Al snel loop ik over een voetpad met houtsnippers met aan weerszijden fluitenkruid. Het ziet er allemaal super mooi uit. 



Aan het eind van het pad loop ik park Rosenburgh in. Een mooi park met watergangen. Na dit parkje loop ik via een tunnel onder het spoor door en kom uit bij de Horsten. Ik loop over lange lanen, kleine paadjes en ga een aantal bruggetjes over.




Een stuk van de route loopt over een wilgenkade. Hier is het erg rustig. Aan het eind van de kade blijkt waarom. Het pad is aan de andere kant afgesloten omdat het te smal is om 1,5 meter afstand te houden. Ik heb geluk gehad dat ik wel het pad kon nemen. 

Mooie koolzaadvelden
De Wilgenkade
De route loopt verder door het bos en komt uiteindelijk uit op een open grasveld. De paarse seringen op de Seringenberg staan in bloei. De berg is helemaal paars gekleurd. Super mooi! De seringen ruiken ook nog eens erg lekker!

De Seringenberg
Ik loop verder langs de vijver en kom uit bij theepaviljoen de Horsten (nu geopend als Take Away). Na nog een stukje door het bos kom ik uit bij de ingang/uitgang van het landgoed De Horsten. De laatste 1,5km loop ik langs een drukke weg (die nu niet zo druk is gelukkig) terug richting station Voorschoten.

Theepaviljoen De Horsten


Handige informatie over deze wandeling:
Groene Wissel Voorschoten
https://www.wandelzoekpagina.nl/wandeling/groene-wissel-voorschoten/11062/
Afstand: 13km
Begin- en eindpunt: station Voorschoten
Koffiestop🍰/lunchplek🍞: theepaviljoen de Horsten http://www.theepaviljoendehorsten.nl/
Verwondermoment🌄: de bloeiende paarse seringen op de Seringenberg.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Trage tocht De Pan

Soest - Natuurpad Korte Duinen

Landgoed Beerschoten, Houdringe en het Panbos