Top Oortjespad - Spengenroute

De Spengenroute is een wandeling door het veenweidegebied van Kamerik (gelegen in het Groene Hart). De naamgever van de route is het lintdorp Spengen, een verbastering van Spanje, het paradijslijke "Zuidland". Met deze naam werden vroeger potentiële bewoners naar dit gebied gelokt. De wandeling gaat dwars door de weilanden dus uitkijken voor schapen en vooral koeien!

Weilanden en schapen 
Op deze mooie lentedag besluit ik de Spengenroute te gaan lopen. Na even zoeken zie ik de eerste bordjes met knooppunten. Ik loop via een hekje meteen de weilanden in. Na een stukje door het weiland, kom ik uit bij een smalle weg. Er rijden nu niet veel auto's dus ik kan rustig doorlopen. Het stuk langs de weg is best lang maar na ongeveer 2km gaat de route weer door de weilanden. Ik loop eerst over een plank over de sloot en daarna moet ik over een hek klimmen. Ik twijfel of ik goed loop maar bij een boerderij zie ik gelukkig weer een knooppunt. Daar steek ik weer een sloot over en kom in een weiland met een kudde schapen. De schapen staren mij allemaal aan. Gelukkig komen de schapen niet achter mij aan.


Weilanden en koeien
De route loopt verder door de weilanden. Ik klim weer over een hek en zie een bruggetje naar een fietspad. Daar kan ik volgens de knooppunten mijn weg vervolgen over het fietspad of door de weilanden. Ik kies voor de weilanden. Dit blijkt achteraf niet zo'n goed plan. De bruggetjes worden smaller en erg wiebelig. Bij een sloot ligt er zelfs alleen een smalle plank. Ik denk "nu moet ik niet met rugzak en al in het water vallen". En dan sta ik plotseling voor een weiland met wel vijftig koeien. De koeien liggen lekker bij elkaar maar als ze mij zien aankomen, staan ze al snel op. Sommige koeien verplaatsen zich maar het blijven er teveel om langs te lopen. Ik durf dat in ieder geval niet aan. Die koeien zijn best groot als ze zo dichtbij staan. Ik besluit weer terug te lopen en toch de route via het fietspad te volgen. Als ik veilig op het fietspad langs het weiland met de koeien loop, staren de koeien mij niet zo vriendelijk aan. Ze hebben mij blijkbaar in de gaten gehouden! Ik ben blij dat ik nu aan de overkant van de sloot loop en niet tussen die koeien.



Landwegen met knotwilgen
Het vervolg van de route is minder spannend. Ik loop een druk kruispunt over en kom bij een landweggetje met knotwilgen die ik een paar kilometer volg. Wel een erg leuke weg. Ik kom nog wat lammetjes tegen onderweg. Na een recreatieplas volg ik een fietspad waar ik niemand tegenkom en alleen vogels hoor fluiten. Wat is wandelen toch fijn! Aan het eind van het fietspad kom ik weer uit bij een weg die richting Oortjespad gaat.




Handige informatie over deze wandeling:
Top Oortjespad 
https://www.toproutenetwerk.nl/alle-tops/oortjespad.html
Afstand: 12km (markering via wandelknooppunten)
Begin- en eindpunt: Top Oortjespad bij Woerden
Koffiestop🍰/lunchplek🍞: Buitenplaats Kameryck https://kameryck.nl/
Verwondermoment🌄: de prachtige Hollandse polder




Reacties

Populaire posts van deze blog

Trage tocht De Pan

Soest - Natuurpad Korte Duinen

Landgoed Beerschoten, Houdringe en het Panbos