De Kleine Balijroute

Deze route start bij station Zoetermeer en loopt door de wijk Rokkeveen-West naar de Balij (een nog jong bos). De Balij maakt deel uit van de groene bufferzone tussen Delft en Zoetermeer. Een deel van de route loopt over het voormalig Floriade-terrein. Op dit terrein werd in 1993 de vierde Internationale Tuinbouwtentoonstelling Den Haag-Zoetermeer (de Floriade) gehouden. Deze tentoonstelling werd bezocht door 3,3, miljoen mensen. Onder andere het rosarium is mooi om doorheen te lopen.

Het is niet zo'n zonnige dag maar toch ga ik op pad vooral omdat mijn buurman muurtjes aan het slopen is en dat zoveel lawaai maakt dat thuis blijven geen optie is. Ik start de wandeling bij de Dobbeplas in Nootdorp. Het is 2,5 km lopen naar de kleine Balijroute maar ik loop langs mooie koolzaadvelden bij de Balij. Het pad slingert door de polder en ik kom uit bij de blauwe raambrug. Daar kom ik op de kleine Balijroute.


Via het Balijbos loop ik richting Zoetermeer en kom ik uit bij de Floraplas. Al snel loop ik op het Floriadewandelpad van meer dan 1 kilometer lang. Een peilschaal geeft aan dat dit wandelpad 6 meter beneden NAP ligt. Bijzonder om hier even bij stil te staan. Dit wandelpad loopt over een dijkje en vandaar heb ik een mooi uitzicht op de wijk en het rosarium. Vervolgens loopt de route verder door Zoetermeer. Dit stukje is niet zo mooi maar zo kom je wel bij het officiële begin- en eindpunt van de route bij station Zoetermeer. Vanaf het station loop ik eerst een stukje door de wijk Rokkeveen en kom ik langs stadsboerderij De Balijhoeve. Een paard kijkt mij vragend aan en is volgens mij blij om iemand langs te zien lopen. Vervolgens loop ik weer door het Balijbos. Eerst loop ik een stukje langs een sloot en daarna over een mooi pad door het beukenbos dat uitkomt op een fietspad (het Balijpad). Dit pad volg ik totdat ik weer bij de Dobbeplas uitkom.

Handige informatie over deze wandeling:
De Kleine Balijroute 
https://www.anwb.nl/wandelen/routes/kleine-balijroute
Begin- en eindpunt: station Zoetermeer  
Koffiestop🍰/lunchplek🍞:  Brasserie De Brede Hoek
https://debredehoek.nl/restaurant-de-brede-hoek-in-nootdorp/ 
Verwondermoment🌄: de mooie koolzaadvelden

Reacties

Populaire posts van deze blog

Trage tocht De Pan

Soest - Natuurpad Korte Duinen

Landgoed Beerschoten, Houdringe en het Panbos