Top Lisse - Zuidelijke bollenroute


De zuidelijke bollenroute start in het hart van de bollenstreek bij Lisse. Kenmerkend voor Lisse is de bloembollenteelt. In de 17e en 18e eeuw lieten rijke kooplieden verschillende buitenplaatsen aanleggen waarvan alleen de Keukenhof bewaard is gebleven. In de Bollenstreek wordt geteeld op de afgegraven zandgronden achter de duinen: de geestgronden. De bollenvelden met rechte sloten worden afgewisseld met groene lanen en oude landgoederen.

Eind maart deze wandeling gemaakt bij Lisse. Ik ben redelijk vroeg op pad gegaan zodat het nog rustig is. Al snel kom ik het eerste veld met narcissen tegen. Daarna loop ik het centrum van Lisse in maar kom er al snel achter dat ik verkeerd loop. Gelukkig wijst een vrouw mij spontaan de goede kant op. Ik kom uit op 't Vierkant waar veel restaurants zitten (die zijn jammergenoeg nu niet open) en kom langs de Grote Kerk. 
Mooie muurschildering in het centrum van Lisse
Vervolgens loop ik een stukje langs een drukke weg en sportvelden en kom uit bij het Keukenhofbosch. Het bos laat ik al snel achter mij en vervolgens loop ik vlak naast de weg over kleine slingerpaadjes. Vanaf daar heb ik mooie uitzichten op de bollenvelden. Plotseling ruik ik de hyacinten en kom dan uit bij hele mooie velden met paarse en roze hyacinten. Dit is echt genieten en ben daar bijna alleen. Het is wel jammer dat ik veel over fietspaden loop langs drukke wegen, de uitzichten op de narcissen maakt dat wel goed. 

Het laatste stuk loop ik langs de Leidsevaart. 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Trekvaart_Haarlem-Leiden
Het is een lang recht stuk maar ook daar mooie hyacintenvelden. Deze route is alleen mooi als de bollenvelden in bloei staan. Na afloop van de wandeling koop ik bij een kraampje een bosje tulpen die 's-ochtends door de verkoper zelf van het land zijn gehaald.
Mooie geurende hyacintenvelden
Leidsevaart
Handige informatie over deze wandeling:
https://www.toproutenetwerk.nl/alle-tops/lisse.html
Afstand: 14,8 km (de Zuidelijke bollenroute)
Begin- en eindpunt: Top Lisse
Koffieplek🍰/lunchplek🍞: het tussenstation in Lisse https://hettussenstationlisse.nl/
Verwondermoment🌄: de lekker geurende hyacintenvelden


Reacties

Populaire posts van deze blog

Trage tocht De Pan

Soest - Natuurpad Korte Duinen

Landgoed Beerschoten, Houdringe en het Panbos