Top Nootdorp - De Balijroute


Route door het Balijbos een jong natuurbos met open plekken. Dit natuurgebied ligt tussen Zoetermeer en Delft. De route loopt ook een stukje door recreatiegebied de Dobbeplas.

Vandaag een route dichtbij huis uitgezocht om toch even te wandelen in deze vreemde tijd waarbij we 1,5 meter afstand moeten houden van andere mensen. Dat is soms een uitdaging. Verschillende keren moet ik uitwijken naar de berm, maar mensen houden al meer rekening met elkaar dan vorige week merk ik. De route start vlakbij de Dobbeplas in Nootdorp en is aangegeven via wandelknooppunten. Vanaf de Dobbeplas loop ik naar de Balij. Dit is nog een jong natuurgebied. Vervolgens loop ik een stukje door de polder op een rustig voetpad met mooie uitzichten. Ik ga even op een bankje zitten en geniet van de polder en de ganzen die daar lopen.
Na ongeveer 2km loop ik over de (blauwe) raamwerkbrug en loop verder over het fietspad. Opeens hoor ik een auto achter mij rijden op het fietspad. Ik denk nog "wat vreemd want ik loop op een fietspad". Het blijkt een politie-auto te zijn. Ze zijn vast aan het controleren of iedereen wel 1,5 meter afstand houdt. Het is op het fietspad rustig dus genoeg ruimte om afstand te houden. Ik ga weer een bruggetje over en kom langs een plas waar veel vogels zitten. Al snel sla ik links af het Balijbos in. Het bos is een leuke afwisseling. Nadat ik het bos achter mij heb gelaten, kom ik de eerste lammetjes van dit jaar tegen. Erg schattig! Daar word ik blij van!
Balijbos



De route loopt verder door de Balij en het buurtschap Noukoop bij Pijnacker. Al snel kom ik weer bij de Dobbeplas.

Handige informatie over deze wandeling
https://www.toproutenetwerk.nl/alle-tops/dobbeplas.html
Afstand: 12,8km (Balijroute)
Begin- en eindpunt: Top Dobbeplas
Koffieplek🍰/lunchplek🍞: de Vang https://devang.nl/
Verwondermoment🌄: de eerste lammetjes van dit jaar gezien!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Trage tocht De Pan

Soest - Natuurpad Korte Duinen

Landgoed Beerschoten, Houdringe en het Panbos