Wandelen door het centrum van Delft


Vandaag heb ik besloten om een keer weer alleen te wandelen. Ik heb gekozen voor een wandeling door het centrum van Delft. Ik denk dat ik Delft goed ken maar misschien ontdek ik toch nog nieuwe plekken. Het is erg mooi zonnig weer dus ideaal om te wandelen en Delft te ontdekken. De start is bij het NS station van Delft (geopend in 2015) en ontworpen door het architectenbureau Mecanoo. Achter het station wordt een nieuwe woonwijk gebouwd (Nieuw Delft). Leuk om te zien wat voor huizen daar worden gebouwd. Ik vind de architectuur wel mooi. Daarna loop ik langs de trambaan richting molen de Roos (uit 1679). Het is een korenmolen die vaak nog in bedrijf is. Vervolgens loop ik langs de Bagijnetoren en door het Bagijnhof. Ter hoogte van het Prinsenhof heb ik een mooi uitzicht op de Oude Kerk. Wat staat die toren toch scheef! Het lijkt de toren van Pisa wel.
De Oude Kerk ("de Oude Jan") is de oudste kerk van Delft. Van een klein kerkje (omstreeks 1240) uitgegroeid tot een grote basiliek. De Oude Kerk staat bijna 2 meter uit het lood. In de kerk zijn mooie gebrandschilderde glas-lood-ramen te zien. Een aantal bekende personen is begraven in de Oude Kerk zoals de zeehelden Piet Hein en Maarten Tromp, Johannes Vermeer, Antonie van Leeuwenhoek (uitvinder van de microscoop). 
Nieuwe kerk
De wandeling gaat door het Hofje van Pauw. Een erg schattig hofje. Achterin links van het hofje loop ik door een poortje en zo kom ik uit op de Verwersdijk. Vervolgens sla ik na een stukje doorlopen de Valmingstraat in. Hier zou Johannes Vermeer het schilderij "Gezicht op huizen in Delft" geschilderd hebben. Je kunt het schilderij bewonderen in het Rijksmuseum in Amsterdam. https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_straatje

Na een stukje doorlopen, kom ik uit bij de Oostpoort. De Oostpoort is de enige nog overgebleven stadspoort van Delft. Ik loop door de Oostpoort naar de overkant van het water. Vanaf daar heb ik een mooi gezicht op de poort en Delft. Vervolgens neem ik even een kijkje bij het mooie Klaeuwshofje. Langs het water (de Schie) loop ik terug naar het centrum. Ik loop over de Markt en sta even stil voor de Nieuwe Kerk en het stadhuis. Twee mooie gebouwen om te bewonderen.
In de Nieuwe Kerk is het praalgraf van Willem van Oranje te vinden. De grafkelder van het Koninklijk Huis bevindt zich onder het praalgraf. Hugo de Groot (een rechtsgeleerde) ligt hier ook begraven.
Aan het einde van de route kom ik bij een uitkijkpunt waar Vermeer in 1661 het "Gezicht op Delft" schilderde. Dit schilderij hangt in het Mauritshuis in Den Haag. Ik vind het erg bijzonder om op de plek te staan waar Vermeer heeft geschilderd en een van zijn beroemde schilderijen tot stand is gekomen.

Gezicht op Delft 2020

Oostpoort


Handige informatie over deze wandeling
Wandeling door het centrum van Delft - wandeling 1 uit boekje Wandelen in Delfland (uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig) https://www.gegarandeerdonregelmatig.nl/
Afstand: 8km
Start- en eindpunt: NS station Delft
Koffiestop🍰/lunchplek🍞: Stads Koffyhuis
Verwondermoment🌄:plek waar Vermeer "Gezicht op Delft" heeft geschilderd.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Trage tocht De Pan

Soest - Natuurpad Korte Duinen

Landgoed Beerschoten, Houdringe en het Panbos