Top Delft - Ackerdijkse Bos


Het Ackerdijkse Bos is gelegen in Midden-Delfland vlakbij Delft. De route loopt deels door de polder met lange stroken weiland en sloten ontstaan door de eeuwenoude verkaveling. Na de wandeling kun je een kijkje nemen in het Art Center Delft waar regelmatig tentoonstellingen zijn.

Vanaf Top Delft- Ackerdijkse bos kun je twee wandelroutes lopen. Een route van 7,5 km (Ackerdijkse route) en het Ackerdijkse pad van 5,5km. Ik heb deze laatste route gelopen. Het eerste half uur loop ik langs mooie kunstwerken. 




Als ik bij de Ackerdijkse weg aankom, neem ik het boerenlandpad dat door het agrarisch veenweide landschap loopt. Af en toe moet ik goed kijken hoe de route door de polder loopt en welk hek ik moet nemen. Soms kan ik een hek openen maar vaak moet ik er overheen klimmen. Dit maakt de wandeling ook juist leuk. 



Op een bepaald moment kom ik op de Rotterdamse weg uit. Vanaf daar neem ik als snel weer een pad door de polder om terug te lopen. Hier kom ik terecht in een kudde schapen die hard naar mij blaten. Ik moet er wel doorheen lopen om bij het volgende hekje te komen. Ik vind dat best spannend in mijn eentje. Hieronder een foto van de kudde schapen die mij schaapachtig staan aan te kijken.



Ik vervolg mijn route door de polder. Uiteindelijk kom ik op een wandelpad uit vlak langs de A13. Hier rij ik vaak met de auto. Leuk om nu eens te zien welk mooi landschap naast de snelweg ligt.

Het laatste stuk van de route gaat weer door het Ackerdijkse bos. Ik zie een soort uitkijktoren midden in het landschap staan en ben benieuwd wat het is. Ik neem de trap omhoog en kom uit op een dak. Vandaar heb ik een mooi uitzicht over het Ackerdijkse bos. Het blijkt het Melarium (een centrum voor natuur, bijen en kunst) te zijn, dat een onderkomen is voor bijenvolken en een ontmoetingsplaats voor wetenschappers en imkers.
Op het eind van de route word ik ook nog getrakteerd op een aantal kunstwerken. Ik neem ook nog een kijkje in Art Center Delft en zie daar ook weer hele mooie kunst.



Handige informatie over deze wandeling:
https://www.toproutenetwerk.nl/alle-tops/delft.html
Bezoek na afloop van de wandeling Art Centre Delft waar vaak tentoonstellingen zijn. https://www.artcentredelft.com/
Afstand: 7,5km
Start- en eindpunt: Top Delft - Ackerdijkse Bos
Verwondermoment🌄: de rust die uitgaat van het boerenland.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Trage tocht De Pan

Soest - Natuurpad Korte Duinen

Landgoed Beerschoten, Houdringe en het Panbos